Home staging po polsku
Od kilku lat polski rynek nieruchomości podbija zjawisko zwane home staging. Coraz więcej biur nieruchomości i aranżacji wnętrz wprowadza tą usługę do swojej oferty. Czym jest i na czym polega fenomen, który przypłynął do nas zza wielkiego oceanu?
Klasyczna definicja home stagingu
Home staging to nic innego jak przygotowanie nieruchomości do sprzedaży bądź wynajmu. Zmiana wystroju mieszkania oraz jego profesjonalna prezentacja ma wzbudzić większe zainteresowanie wśród oglądających nieruchomość, a przez to przyspieszenie sprzedaży lub wynajmu za możliwie najwyższą cenę. Techniki home stagingu opierają się na marketingu. Ich zastosowanie zmienia charakter nieruchomości z „do wynajęcia” na „do sprzedania”.
Kto wpadł na pomysł home stagingu?
Pierwszą kobietą na świecie, w której głowie zrodził się pomysł na home staging była Amerykanka Barbs Schwarz. W 1972 roku założyła własną firmę, początkowo pracowała jako „estate agent”, w trakcie swojej zawodowej kariery zauważyła kolosalny wpływ właściwego przygotowania mieszkania na szybkość i cenę sprzedaży. Przy odpowiednio przygotowanym domu wzrastała nawet do 15% wartości! Popularność tego biznesu rosła wraz z kryzysem na rynku nieruchomości, który nastąpił w późniejszych latach XX wieku.
źródło: stagedhomes.com
Skąd nazwa home staging?
Tak naprawdę to tworzenie iluzji- sceny, czyli nieprawdziwego, a nawet wyimaginowanego złudzenia idealnego domu. Nie każdy posiada wyobraźnię przestrzenną, aby móc dostrzec potencjał danego miejsca. Mowa zarówno o sprzedających daną nieruchomość jak i o kupujących. Od tego jest Stager, czyli osoba, która się zajmuje tym profesjonalnie, Stager ma za zadanie zaakcentować zalety wnętrza i wykorzystać je poprzez odpowiednio dobraną aranżację. Kolorystyka, dodatki, czy chociażby odpowiednie ustawienie mebli, mogą ciemne, zagracone mieszkanie zmienić na przytulne i cudowne, na które będzie mnóstwo chętnych. Klient kupuje przestrzeń, odbiera ją oczami, wg statystyk potencjalny kupiec już po 30 sekundach jest w stanie ocenić, czy dane mieszkanie jest dla niego atrakcyjne czy nie. Dlatego właśnie pierwsze wrażenie jest takie ważne!
Przeglądając strony internetowe czy gazetki z ogłoszeniami nieruchomości na sprzedaż napotykamy zdjęcia często brudnych, zaniedbanych mieszkań, które pamiętają jeszcze okres PRL-u. Czasy kiedy klienci kupowali byle co za byle jaką cenę już minęły, aktualnie króluje hasło „klient płaci – to wymaga”. Wystawiający nieruchomość na sprzedaż często nie mają świadomości jak istotne jest odpowiednie zaprezentowanie mieszkania. Spotkałam się ze zdjęciem, na którym na podłodze porozrzucane były męskie skarpety -no chyba każdy powie, że zbyt zachęcająco to nie wyglądało 😉
Warto więc zainwestować w usługę home stagingu. Wbrew pozorom nie jest to takie drogie, wszystko zależy od tego czy dana nieruchomość wymaga gruntownego remontu czy jedynie kosmetycznych poprawek. Home staging opiera się na działaniach niskobudżetowych – zawsze adekwatnych do wartości mieszkania czy domu.
źródło: homeswithleah.com
Do głównych założeń home stagingu należą:
- porządek- jest to podstawowy warunek do spełnienia, aby dana nieruchomość miała szansę na zostanie wynajętą lub sprzedaną. Czystość tyczy się nie tylko posprzątania ubrań, ale również odświeżenia ścian, wysprzątania każdego zakamarka domu oraz zadbania o zapach. Dobrze pozbyć się również niepotrzebnych przedmiotów, które tylko zagracają i przytłaczają przestrzeń
- naprawa wszelkich usterek- niesprawna toaleta, cieknący kran czy popękane płytki podłogowe nie zachęcą kupującego. Przed prezentacją trzeba zadbać o to, aby wszystko było sprawne i wyglądało na funkcjonalne.
- urządzenie wnętrza ze smakiem- home stager dużą uwagę poświęca na zaaranżowanie mieszkania. Ważne, aby było ono czyste, utrzymane w neutralnych barwach, a także ergonomiczne. Dbałość o dobre samopoczucie w danej przestrzeni jest podstawą home stagingu, która doskonale wpływa na powodzenie sprzedaży nieruchomości.
- zwrócenie uwagi na detale- nic tak nie buduje klimatu wnętrza jak dekoracje oraz detale. Odpowiedni dobór ilości i rodzaju dekoracji do istniejącej już aranżacji może odmienić i uatrakcyjnić cały charakter wnętrza.
- działania marketingowe- podejście marketingowe i sprzedażowe w przypadku home stagingu jest kluczowe. Zadaniem home stagera jest stworzenie produktu, który będzie przedmiotem pożądania wśród potencjalnych nabywców, ważne jest zatem oprócz odpowiedniego przygotowania nieruchomości jej prezentacja. Zrobienie profesjonalnych zdjęć, które mają być podstawowym wabikiem na kupującego.
źródło: erinspain.com
Praktycznie w każdym większym mieście możemy już znaleźć firmy zajmujące się stylizacją mieszkań. Z roku na rok home staging zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Z usług home stagera można korzystać nie tylko przy okazji sprzedaży nieruchomości, ale i sytuacji kiedy chciałoby się odświeżyć czy wyremontować własne mieszkanie. Jeśli zaintrygował was temat home stagingu, warto obejrzeć metamorfozy w programie „Home Staging- mieszkania do sprzedania” Marii Semczyszyn na kanale domo+ lub w internecie.
źródło: canal-plus.pl